All for Joomla All for Webmasters

images/sample/slideshow/logo-loading.png

تالار گفتمان

سوالات خود را جست و جو کنید و اگر جوابی نیافتید، با ایجاد یک بحث جدید، از دیگران راهنمایی بگیرید
رایانه دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است. اجزاء فیزیکی و قابل لمس رایانه مانند مدارها و بردهای الکترونیکی سخت افزار نامیده میشوند.
نرم افزار جزء غیرقابل لمس رایانه است. نرم افزار برنامه ها و داده هایی است که به رایانه فرمان می دهند که چه عملی را انجام دهد. یک مهندس نرم افزار یاد می گیرد که چگونه نرم افزارهای بزرگ و عظیم را طراحی و برنامه ریزی کند، تست و ارزیابی نهایی نماید و در نهایت مستند سازد.
"نرم افزار در حقیقت روح و جان رایانه است که به سخت افزار هویت می بخشد و اصولاً به برنامه ای گفته می شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد.

نرم افزارها را می توان به دوره کلی دسته بندی کرد که عبارتند از :
1.نرم افزار های سیستمی
2.نرم افزار های کاربردی
نرم افزراهای سیستمی برنامه هایی هستند که رایانه برای فعال شدن یا سرویس دادن به آن نیاز دارد و این دلیل از سوی سازندگان سیستم کامپیوتری عرضه می شوند و مهمترین آنها سیستم عامل،برنامه های سودمند و مترجم زبان باشد.
نرم افزارهای کاربردی نیز برنامه هایی هستند که کاربر یا خود آن ها را می نویسد یا شرکت های نرم افزاری آنها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می کنند. این گونه برنامه ها معمولاً عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری،آموزشی،تفریحی و یا طراحی نوشته میشوند.
"مهندسی سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می تواند طراحی سخت افزاری کند که با IC ها کار کند، با رایانه کار کند و یا از دروازه های رایانه استفاده نماید و در نهایت می تواند به طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی بپردازد. که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می شود

مهندسی نرم‌افزار
مهندسی نرم‌افزار (Software engineering) یعنی استفاده از اصول مهندسی بجا و مناسب برای تولید و ارائه محصول نرم‌افزاری با کیفیت که قابل اطمینان و با صرفه بوده و برروی ماشین‌های واقعی به طور کارآمدی عمل کند.
مهندسی نرم افزار یک نظام مهندسی است که با تمام جنبه های نرم افزاری محصول ، از مراحل اولیه تعیین مشخصات سیستم تا نگهداری سیستم ، سروکار دارد.
مهندسی نرم‌افزار یک روش سیستماتیک، منظم و دقیق برای ساخت و ارائه محصولی نرم‌افزاری با کیفیت است.
" انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند " این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر می‌پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مهندسی نرم‌افزار اغلب شامل فرایند خطی تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و آزمون است؛ که با به کارگیری روش‌های فنی و علمی از علوم مهندسی موجب تولید نرم‌افزاری با کیفیت مطلوب در طول یک فرایند انتخابی مناسب پروژه می‌شود.
کاربردهای مهندسی نرم‌افزار دارای ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی هستند، زیرا بهره‌وری مردم را بالا برده، چند و چون زندگی آنان را بهتر می‌کنند. مردم با بهره‌گیری از نرم‌افزار، توانایی انجام کارهایی را دارند که قبل از آن برای‌شان شدنی نبود. نمونه‌هایی از این دست نرم‌افزارها عبارت‌اند از: سامانه‌های توکار، نرم‌افزار اداری، بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت.
فناوری‌ها و خدمات مهندسی نرم‌افزار به کاربران برای بهبود بهره‌وری و کیفیت یاری می‌رساند. نمونه‌هایی از زمینه‌های بهبود: پایگاه داده‌ها، زبان‌ها، کتابخانه‌ها، الگوها، فرایندها و ابزار.
مهم ترین شاخص مهندسی نرم‌افزار
مهم ترین شاخص در مهندسی نرم‌افزار تولید نرم‌افزار با کیفیت مناسب در جهت «نیازهای مشتری» است.
پیشینه مهندسی نرم‌افزار
اصطلاح مهندسی نرم‌افزار پس از سال ۱۹۶۸ میلادی شناخته شد. این اصطلاح طی نشست «مهندسی نرم‌افزار ناتو ۱۹۶۸» (که در گارمیش-پارتنکیرشن، آلمان برگزار شد) توسط ریاست نشست فریدریش ال باوئر معرفی شد و از آن پس به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
مهندسی نرم‌افزار عبارت است از:
1. کاربرد یک رویکرد سامانه‌شناسی، انتظام‌یافته، قابل سنجش نسبت به توسعه، عملکرد و نگهداری نرم‌افزار، که کاربرد مهندسی در نرم‌افزار است.
2. مطالعه روش‌های موجود در استاندارد IEEE
ماهیت مهندسی نرم‌افزار
دیوید پارناس گفته‌است که مهندسی نرم‌افزار یک شکل از مهندسی است. استیو مک‌کانل گفته‌است که هنوز اینطور نیست، ولی مهندسی نرم‌افزار باید یک شکل از مهندسی شود. دونالد کنوت گفته‌است که برنامه‌نویسی یک هنر است.
دیوان فعالیت‌های آماری آمریکا مهندسان نرم‌افزار را به عنوان زیرگروهی از «متخصصان رایانه»، با فرصت‌های شغلی‌ای مانند «دانشمند رایانه»، «برنامه نویس» و «مدیر شبکه» دسته‌بندی کرده‌است. BLS تمام مهندسان دیگر این شاخه علمی، که شامل مهندسان سخت‌افزار رایانه نیز هست، را به‌عنوان «مهندسان» دسته‌بندی می‌کند.
.

دوره کارشناسی مهندسی نرم افزار
دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر، نرم افزار به منظور تربیت دانش آموختگانی طراحی شده است که بتوانند با جذب در صنعت رو به رشد نرم افزار در کشور، به غنای آن کمک نمایند و هم با گذراندن دروس مختلف نظری و عملی در رشته مهندسی کامپیوتر، دانش کافی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه های مختلف علم و مهندسی کامپیوتر را کسب نمایند. از این نظر، این رشته حاوی ترکیب مناسب از دروسی است که هم ابعاد نظری این رشته را می پوشاند و هم جنبه-های مهندسی آن در زمینه های مختلف طراحی سیستم های نرم افزاری را غنا می بخشد. از ویژگی های دیگر این رشته، آشنایی دانشجویان آن به مبانی سخت افزار کامپیوتر است که به آن ها این توان را می دهد که در پروژه های مشترک مانند طراحی روبات ها و سیستم های بی‌درنگ و نظایر آن با دیگر دانشجویان این رشته به صورت گروهی کار کنند.

دوره کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار
حرکت به سوی خوداتکایی در عصر اطلاعات نیازمند تربیت افرادی است که بتوانند در زمینه های تولید، توسعه و تکمیل سیستم های نرم افزاری بزرگ و برنامه ریزی در جهت بهره گیری مفید از امکانات موجود تلاشی موثر داشته باشند. دوره کارشناسی ارشد این رشته شامل دو زمینه اصلی سیستم ها و مهندسی نرم افزار و الگوریتم‌ها و محاسبات است که مباحث مختلف این رشته را به صورت عمیق و با هدف پایه ریزی پژوهش و گسترش آن دنبال می کند. دانشجوی این رشته پس از ترم-های آغازین، یکی از این دو زمینه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کند: زمینه اول این رشته به سیستم های مختلف نرم افزاری شامل سیستم های توزیع شده، پایگاه داده، داده کاوی، امنیت شبکه و جنبه های مختلف رشته مهندسی نرم افزار (شامل روش های رسمی توصیف و کاربردهای آن در سیستم های مختلف تا معماری و الگوهای مختلف مهندسی نرم افزار و مدل سازی و تحلیل سیستم های نرم افزاری و شبکه) می پردازد. زمینه دوم عمدتاً به جنبه های الگوریتمی سیستم های نرم افزاری (شامل مباحث پیشرفته الگوریتم ها و ساختمان داده ها با توجه به کاربردهای مختلف، الگوریتم های موازی، نظریه بازی ها و کاربرد آن در بازار الکترونیکی، نظریه سیستم های توزیع شده، هندسه محاسباتی و الگوریتم های یادگیری و نظائر آن) معطوف است.
علاوه بر قابلیت های پژوهشی، یک دانش آموخته این مقطع همه یا بخشی از مهارت های زیر را کسب می کند:
• تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری بزرگ شامل پایگاه‌های داده ، سیستم های عامل، زبان های برنامه سازی، کامپایلرها، و سیستم های حفاظت داده ها.
• طراحی و تحلیل الگوریتم های پر کاربرد در زمینه های مختلف مانند شبکه، سیستم های موازی، و مسئله های هندسی رباتیک.
• هدایت پروژه های نرم افزاری و تبیین نیازها و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی.

دوره دکترای مهندسی نرم افزار
دوره دکترای مهندسی کامپیوتر در زمینه های مختلف کامپیوتر، از جمله نرم افزار، ارائه می شود. طول دوره دکتری حداقل 3.5 سال و حداکثر 4.5 سال و شامل 15 واحد آموزشی و 24 واحد پژوهشی است. دوره پژوهشی پس از موفقیت در دوره آموزشی و قبول شدن در امتحان جامع و دفاع از پیشنهاد پژوهشی رسماً شروع می شود. هدف از دوره دکترا، گسترش مرزهای دانش کامپیوتر و ارائه ایده های نو و انجام تحقیقات نوآورانه است به گونه ای که کار تحقیقی دانشجو بتواند علاوه بر حل یک مسئله بدیع علمی یا فناوری روز دنیا یا کشور، در مجامع بین المللی ارائه و به صورت مقالاتی در مجلات معتبر علمی و تخصصی به چاپ برسد. دانشجویان در این دوره علاوه بر کسب مهارت های علمی و فنی و تکمیل مباحث نظری دروس مورد علاقه خود، در زمینه اصلی تز دکترا و در زمینه فرعی مورد علاقه شان در امر تدریس یا ارائه آزمایشگاه با دانشکده همکاری دارند و بدین ترتیب تجربه اداره کلاس و یا راهبری آزمایشگاه و یا راهنمایی پروژه های کارشناسی را کسب می‌نمایند. علاوه بر این، با توجه به امکانات وسیع دسترسی به منابع اطلاعاتی، به ارائه سمینارهای تخصصی و انتشار مقالات علمی مبادرت می ورزند و بدین ترتیب تجربه تحقیق در سطح بین المللی را به دست می آورند. فارغ التحصیلان این دوره می توانند یا به عضویت هیات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در آیند و یا خود مصدر کارهای فنی و مدیریت علمی و فنی واحدهای صنعتی شوند، ضمن این که به عنوان مشاور یا مدرس در موارد خاص فعالیت نمایند.

نیاز به مهندسی نرم‌افزار
با توجه به گسترش روزافزون دنیای رایانه امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به متخصصان رایانه احساس می شود. امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقمند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بیکاری روبه رو نمی شود. به خصوص مهندسین نرم افزار فرصت های شغلی بیشتری داشته و برای کارکردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. فرصت های شغلی این رشته به حدی گسترده و متعدد است که نه تنها فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار کار می شوند بلکه دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند وارد بازار کار شده و فعالیت کنند. برای مهندسین سخت افزار هم امکان کار در شرکتهای تولید کننده قطعات و دستگاهها و مراکز صنعتی – تولیدی بسیار فراهم است و از نظر سطح درآمدی هم با توجه به دانش و پشتکار شخصی در حد قابل قبول و ایده آلی قرار دارند. از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از شبکه اینترنت زمینه کار در این موضوع نیز بسیار مهیاست. اما متاسفانه این رشته در ایران بازار کار خوبی ندارد طبق آمارها ۶۳٫۲۷ درصد از فارغ‌التحصیلان در سال ۹۰ مشغول به کار در سایر مشاغل هستند.. به طور کلی این رشته در ایران با استقبال چندانی رو به رو نیست؛ این نیز حاکی از نبود برخی از زیرساخت‌ها در ایران هست.
وضعیت نیاز کشور به این رشته


رشته کامپیوتر که باعث جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته آینده است تا جایی که پیش بینی می شود تا 10 سال دیگر در کشورهای پیشرفته مردم همان قدر که بر نیروی برق وابسته هستند به شبکه اینترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضیحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از رایانه در زندگی روزانه اشتغال و موقعیت کاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است .با توجه به پیشرفت کند ایران نسبت به جامعه جهانی رایانه در سالهای اخیر نیاز به مهندسین خلاق و کوشا در این زمینه کاملاً احساس میشود.
روند رو به رشد استفاده از رایانه در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده معلوم و مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود که باید مهندسان خلاق ایرانی اقدام به تهیه نرم افزار گوناکون و کارآمد کرده تاتنها مصرف کننده نباشیم.
هدف:
رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد، لذا اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاهها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری ،عیب یابی وعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کند.
طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش، ویرایش و ... همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاهترین مدت زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است.



توان مندی‌ها و ویژگی های لازم
یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته ی کامپیوتر رشته ی پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که می‌خواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق می‌شوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ی ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. هم چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارایی را داشته باشد.
تواناییهای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان این مقطع، قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهد بود مشکلات زیادی را حل کنند. برخی از این تواناییها به شرح زیر است:
1. بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به کارگیری آنها.
2. بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخشهای صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها، امکان سنجی و تعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها.
3. تجزیه و تحلیل سیستمهای کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آنها.
4. طراحی مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزرای و تولید طرحهای اجرایی برای انها.
5. اجرای طرحهای کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آنها.
6. پشتیبانی و نگه داری سیستمهای نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستمها.
7. عیب یابی کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری و رفع عیبها.
8. شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت رایانه و ارزیابی و به کارگیری آنها.
درس های مهم در این رشته:
ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی کامپیوتر در هر دو گرایش در آزمون سراسری به شرح زیر است: ریاضیات:4، فیزیک:3، شیمی:2 (همانطوری که ملاحظه می کنید، این ضرایب با بسیاری از دروس مهندسی ای که بیشتر مورد اقبال دانش آموزان هستند، یکسان است)
نکات تکمیلی
بعضی از افراد تصور می کنند که مهندسی سخت افزار در حد یک تعمیرکار رایانه است در حالی که کار یک مهندس سخت افزار، تعمیر یا نصب و راه اندازی رایانه نیست. هر چند که می تواند چنین کاری را انجام دهد. در واقع کار یک مهندس سخت افزار، طراحی های سخت افزاری است و به همین دلیل در دانشگاه دروسی مثل ریاضیات و یا مدارهای منطقی را مطالعه می کند همچنین برخلاف تصور کسانی که یک اپراتور را در حد یک مهندس نرم افزار می دانند، باید گفت که یک مهندس نرم افزار لازم است از دانش ریاضی خوبی برخوردار باشد تا بتواند برنامه های کامپیوتری را طراحی کند و آنها را توسعه دهد. برای مثال باید بتواند یک کار گرافیکی را از بنیان طراحی کند. کاری که از عهده یک اپراتور بر نمی آید. و به همین دلیل ما معتقدیم که کلاسهای آزاد آموزش رایانه هیچ وقت نمی توانند یک مهندس کامپیوتر پرورش دهند."
منابع:
Roshd.ir
http://www.tebyan.net
ویکی پدیا
http://www.beytoote.com
software.ce.sharif.edu
  1. soraya maleki
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. شنبه, 02 خرداد 1394
  4.  اشتراک
هنوز نظری قرار داده نشده است
پاسخ صحیح Pending Moderation
2
رای
لغو
Like!
هنوز نظری قرار داده نشده است
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. # 1
پاسخ صحیح Pending Moderation
2
رای
لغو
:p :) :)
هنوز نظری قرار داده نشده است
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. # 2
پاسخ صحیح Pending Moderation
2
رای
لغو
با تشکر ;) ;) ;)
هنوز نظری قرار داده نشده است
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. # 3
  • صفحه :
  • 1


پاسخی ارسال نشده است
همچنین این پست قفل است و امکان ارسال نیز وجود ندارد
ham
javidan
faranovin2
nabisa
nbt.p
pol
tat
ayande
 
 
Top
آیا به تازگی با مجموعه اِپرا آشنا شده اید؟ آیا تمایل دارید اطلاعات بیشتری از ما داشته باشید؟ More details…